A palócok
A Palócföld hazánk északi részén terül el, a Mátrától és a Bükktõl északra fekvõ terület: a Felföld valamint a Mátra vidéke. 1920-ban, Magyarország szétdarabolásakor a Palócföld egy része is mai határainkon kívülre került, a mai Szlovákia része lett. A palóc õsi, hunféle nép, nem tudjuk pontosan meghatározni, mikor kerültek a Kárpát-medencébe. Egyes történészek azt mondják, hogy a Felföldön élõ õslakosság és a török eredetû kabar nép keveredésébõl jött létre a palóc nép. Lehet, hogy Árpád hadához csatlakozva jöttek be hazánkba. Mások szerint a kunok egyik ága a palóc. Akárhogy van is, a palócok igaz magyar emberek, õsi magyar hagyományuk, szokásaik is ezt támasztják alá, ezt tarthatjuk a leginkább hitelesnek. Milyen a palóc ember? Külsõre nézve izmos, erõs, edzett, munkabíró. Általában jobbágyként élt a régi idõben. A férfiak katonás testtartásúak, egészséges színû, napbarnított arcuk van, kék vagy barna szemmel, bajusszal, szakáll nélkül. Az asszonyok hajukat hagyományosan kontyra kötik, a leányok egy ágba fonva, hátul leeresztve viselik, ünnep alkalmával pántlikát kötnek bele. Ruházatuk tiszta, házuk tája rendezett. A férfiak népviselete egyszerû: fehér, bõ ujjú inget viselnek, az ing fölött sötétkék vagy fekete mellénnyel, fekete nyakkendõvel. Télen cifraszûrt, ködmönt vagy bekecset vesznek magukra. A lányok, asszonyok cifrán, tarkán szeretnek öltözködni. Csipkés, fodros, rövid ujjú ingükre selyem vagy bársony felsõ kerül, fölülre nagy virágos, rojtos „nyakba-való kendõt” kötnek. Szoknyájuk bõ, alul szegett szalaggal. Egyszerre hatot is magukra vesznek, a legfölsõ a legdíszesebb. Lábukra magas sarkú csizmát húznak. A lányok hajadonfõvel vagy pártában járnak, az asszonyok kendõt kötnek. Népviseletük díszes és különös, ünnep alkalmával ma is sokan szívesen viselik. A palóc a székelyhez hasonlóan furfangos észjárású nép. Vidám akkor is, ha sanyarú sors jutott neki. Dalba önti örömét, bánatát, szenvedését és boldogságát.Dalai õszinték, egyszerûek. A palóc ember büszke, önérzetes. Az idegen iránt bizalmatlan, zárkózott, de ha valakit megszeret, annak szívét, lelkét kitárja. Az öregebbek csöndesek, nyugodtak, ám a fiatalok lobbanékony természetûek, mint általában a magyar ember. A palóc legény edzett, jó katona. Lóra termett, a kisgyermeket, mihelyt járni tudott, hagyományosan lóra ültették, s a ló hátán nõtt föl. A palóc ember szereti a társaságot, s a farsang, lakodalom, búcsú, disznótor mind jó alkalmak a társas összejövetelre. Egy-egy palóc nagycsaládot „hadnak” neveznek. A had régen együtt építette házát, és együtt dolgozott a disznóölésnél. Egymást segítették, ahol tudták. A palócok nagy része régebben földmûvelésbõl élt, télen söprût kötött, szakajtót font, szerszámokat faragott. Fontos foglalkozási ág volt náluk a méhészet és a halászat is. Szorgalmas nép, nem ül tétlenül, ügyesen farag, hímez, s szép szõtteseiket is megcsodálhatjuk. A palóc emberek nagy része ma is tiszteli magyar hagyományunkat, figyelembe veszi a jeles napokat, a szerint vet, arat, éli napjait. Igen hívõ, a Jóistenben bízó nép, vallása katolikus. A palócok, õsi hitünket követve igen tisztelik Boldogasszonyunkat. Sok helyen „öltöztetik” Mária szobrát: amilyen ünnep közeledik, annak megfelelõ ruhába bújtatják a kis Mária-szobrokat, amelyeknek a faluban meghatározott helye van. Az ilyen szobrocskákat „öltöztetõ Máriácskának” nevezik. Híres búcsújáró helyük Mátraverebély-Szentkút és a Karancs hegye. Õsi magyar hitünkbõl sokat megtartottak: ismerik a táltosok hagyományát, a garabonciás diákot. Nyelvjárásuk eltér a többi vidék nyelvétõl: „a” hang helyett rövid „á”-t ejtenek, az „á” hang helyett pedig inkább mély „a”-t mondanak. Nagyon gazdag náluk az élet jeles fordulópontjai megünneplésének hagyománya. A születést, a lakodalmat és a temetést nagy pompával ünneplik. A többi szokás is tovább maradt fönn náluk, mint sok más vidékünkön. Lakóházaik ma is olyanok, mint régen, csak az anyaguk változott meg. A legõsibb a tölgyfából ácsolt ház volt, késõbbiek a „vert falú” házak, amelyet sárból készítettek. (Ezeknek készítésérõl bõvebben a Mérleg havában olvashatsz.) Ma kõbõl és téglából építkeznek. Õsi palóc falu Mátraderecske, ahol a mai lakosság többsége a X. század óta itt élõ népesség leszármazottja. (Kiszely István nyomán) Hollókõ, a gyönyörû palóc falu õsi formájában maradt meg, nem múzeumként, hanem élõ faluként. A falu a világörökség része lett. (A világörökség részévé olyan ember- vagy természet által alkotott nevezetességeket tesznek, amely az egész földkerekség legnagyobb kincseit képezik.) Ha Palócföldön jársz, látogass el Hollókõbe, s ne feledkezz el beszélgetni egy-egy öreg nénivel. Akkor majd megtapasztalod, mit jelent az, hogy a palóc igen jólelkû nép. http://www.vilagnakviraga.hu/kotetek/palocok.pdf
Bár a megye területén a lakosság nem teljes mértékben tekinthetô palócnak, ebben a régióban e népcsoport karakterisztikus hagyomány- és szokásrendszere, kulturális értékrendje - több tekintetben is - meghatározónak minôsül.
Az 1600-as évek második felétôl sorjáznak azok az írásos dokumentumok (számadáskönyv, jegyzôkönyv, stb..), amelyek elôször tesznek említést a palócokról. E népcsoport származásának kutatása, lakhelyének körvonalazása, jellegzetességeinek elemzése a 18. század végétôl, a 19. század elejétôl folyamatosan jelen van a tudományos szakirodalomban. A palócság létének megismertetésében, hírnevének megalapozásában elévülhetetlen érdemeket szerzett Mikszáth Kálmán egész írói munkásságával, kivált az 1881-ben megjelent novelláskötetével, amelynek A jó palócok címet adta. Bár a palóckutatás mindmáig számos kérdést - így az elnevezés eredetét, a Palócföld pontos történeti, földrajzi, közigazgatási meghatározottságát is - tisztázatlanul hagyott, abban megegyeznek a vélemények, hogy a palócok lakta mintegy másfélszáz település fôként az Északi-középhegység lábainál, a Cserhát, a Mátra és a Bükk hegyes-dombos vidékén (az országhatáron belül) Borsod, Heves és mindenekelôtt Nógrád megye területén taláható. Noha a palócság - például éppen Mikszáth révén is - sajátos lelki tulajdonságokkal, életstílussal is felruháztatott, gazdálkodására, életmódjára a hegyvidéki, dombháti, kis folyó- és patakvölgyi jelleg nyomja rá a bélyegét, manapság elsôsorban tájnyelvi sajátosságok és néprajzi értékek (viselet, hagyomány, szokás) alapján különböztethetô meg más magyar ajkú népcsoporttól.
A nyelvi mûveltség vizsgálata arra vall, hogy a palóc tájszólás specifikumát az "a" és az "á" magánhangzók kiejtési módja - azaz "a" hang rövid, illabiális (ajakkerekítés nélkül képzett), magas és az "á" hang hosszú, labiális, mély hangzása - képzi még akkor is, ha a nyelvészek némelyike szerint legalább három - nyugati, közép és keleti - nyelvjárástípussal kell számolni. Néprajzi értelemben is használatos a palócság keletire, nyugatira és középpalócságra való felosztása, anélkül, hogy ez éles határt jelentene a népcsoportokon belül. Mindenesetre a viseletben, szokásokban, bizonyos táncok megjelölésében a keleti és nyugati részek között - és azokon belül is - vannak különbségek. A keleti (a Medves fennsík és a Tarna folyó vonalától keletre esô) területen a népi mûveltség archaikusabb vonásait ôrizték meg, e vidékeken erôteljesebb volt a nemzeti kultúra kontinuitása, kisebb volt a szlovák hatás a nevekben, a hagyományrendszerben, mint az Ipoly menti, a Karancs környéki és a Felsô-Zagyva medencéjében élô nyugati - azaz többé-kevésbé a nógrádi palócság soraiban.
http://www.nograd.net/nmk/nograd/paloc.html